- 10 Mayıs 2021
- Yayınlayan: Adres Patent
- Kategori: 26 Nisan
Denizli kilogram başı ihracatı artırmada markalaşmaya odaklandı
Ev tekstilinin başkenti olarak bilinen Denizli, yapmış olduğu markalaşma çalışmalarıyla kilogram başı ihracatta Türkiye ortalamasının üzerinde bulunuyor. DENİB Başkanı Hüseyin Memiş, “Kendi markalarımızı yaygınlaştırırsak, ilimizin 1,74 dolar olan kilogram başı ihracat değerini iki kat artırabiliriz” dedi.
Türkiye Patent Hareketi ve Adres Patent ev sahipliğinde 26 Nisan Patent Haftası etkinlikleri kapsamında ‘Marka Şehir Denizli Patentlerin Katma Değere Dönüştürülmesi, Ekonomiye ve İhracata Katkısı’ paneli zoom üzerinde gerçekleştirildi. Adres Patent Yönetim Kurulu Başkanı Av. Ali Yüksel’in moderatörlüğünde gerçekleştirilen etkinlikte, kilogram başı ihracatı artırmada sınai mülkiyet haklarının önemi, basit bir marka çalışmasının kartopu etkisi yaratabileceği ve sınai mülkiyet haklarıyla güvence altına alınan ürünlerin tercih nedeni olduğu gibi konulara değinildi. Panelin açılış konuşmasını yapan Adres Patent Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Av. Hilmi Özalp, WİPO’nun 26 Nisan’ı Dünya Fikri Mülkiyet günü olarak belirlediğini anımsatarak, “Biz de bu konuda belli bir bilincin oluşması için toplantılar düzenliyoruz. 1 Milyon Patent hedefi kapsamında bu tarz farkındalık çalışmaları önemli” şeklinde konuştu.
Birçok girişim markalaşarak yatırımcı buldu
Pandemiye rağmen patent ve markalaşma çalışmalarının devam ettiğinin altını çizen Özalp, “Markalaşma ve patent bilincini oluşturma konusunda büyükten küçüğe kadar toplumun geneline önemli görevler düşüyor. Bu bilinci Ar-Ge merkezleri ve reel sektördeki oyuncularda oluşturabilirsek herkes ayrı bir marka olacaktır. Dünyada bunun örneklerini görüyoruz” dedi. “Bunun dışında yanlış olan bir algı var, ‘bir patent alsam ne olacak’ geliştireceğimiz ufak bir buluş bile kartopu etkisi yaparak büyük markalar ve buluşlar haline gelebiliyor” diyen Özalp, “Kendi markamızı ve kendi patentimizi küçümsemeden yatırım yapmamız gerekiyor. Bugün birçok girişim markalaşarak ciddi oranlarda yatırımcı buldu” ifadelerini kullandı.
Kendi markamızla ihracat yaparsak bu rakamı ikiye katlayabiliriz
Son yıllarda Denizli’de markalaşma ve markaya önem verme konusunun daha fazla gündeme geldiğine dikkat çeken Denizli İhracatçılar Birliği (DENİB) Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Memişoğlu, “Bu algının oluşmasında ihracatın da katkısı oldukça fazla. İhracatın artmasına bağlı olarak firmaların bakış açıları değişiyor ve sertifikasyon alanındaki yatırımlar daha fazla yöneliyor” diye konuştu. Son üç aylık dönemde tekstil alanında önemli girdiler elde ettiklerini kaydeden Memişoğlu, “Özellikle ev tekstili alanında ilimiz önemli bir yere sahip. Hedefimiz talepleri batı Avrupa ve ABD pazarına kaydırmak, iki üç saatlik uçuş mesafesi olan yerlerde marka haline geldik. Bunu bir üst noktaya taşımak istiyoruz. Buna ilave Denizli’de 2020 özeli için konuşacak olursak ihracatın kilogram başı ortalama değeri 1,74 dolar seviyelerinde, DENİB’in ihracatı ise 2,25 dolar. Kendi markalarımızla ihracat yaparsak bu rakamları ikiye katlayabiliriz” değerlendirmesinde bulundu.
Markalar satın alarak ilerleme konusu da oldukça akıllıca bir yaklaşım
Marka ve markalaşma konusunda reel sektördeki oyuncuların neleri amaçladığını iyi bir şekilde tespit etmesi gerektiğini dile getiren Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Melek Sözkesen, “Bundan dolayı ülkemizde bir derece marka kirliliğinin de olduğunu düşünüyorum. Milyar dolarlık markalara baktığımız zaman bunların uzun bir geçmişe sahip olduğu görülüyor. Bu bağlamda hem ülkemiz hem de Denizli özelinde global markalar çıkarma konusuna odaklanmalıyız. Ayrıca mevcut markalar satın alarak ilerleme konusu da oldukça akıllıca bir yaklaşım” ifadelerini kullandı. Sözkesen, özgün ve yenilikçi yaklaşımların marka olma konusunda temel parametreler arasında yer aldığını sözlerine ekledi.
Marka, tasarım ve faydalı modelde 13’ücü sırada
Ar-Ge ve inovasyon çalışmalarıyla sınai, mülkiyet hakları alanındaki başvuruların doğru orantılı olduğuna işaret eden Bilim Sanayi ve Teknoloji Denizli İl Müdürü Sefa Gökalp, “Marka tescili konusunda 2020 Türkiye sıralamasında ilimiz, marka, tasarım ve faydalı model tescillerinde 11’inci sırada yer alırken patent başvurularında ise 18’inci sırada yer buldu. Bu rakamları daha fazla yukarı çekmemiz gerekiyor” bilgisini verdi. Denizli’de Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından tescil edilen Ar-Ge ve tasarım merkezi sayılarında da ciddi artışlar yaşadığını anlatan Gökalp, “İlimizde, 13 Ar-Ge merkezimiz 16 tane de tasarım merkezimiz bulunuyor. Tasarım merkezlerimizin 9’u Ar-Ge merkezlerimizin ise 7 tanesi tekstil ağırlıklı” dedi. Gökalp, teknik tekstil alanındaki yatırımların hayata geçirilmesiyle birlikte kentin kilogram başı ihracat değerinin artacağının altını çizdi.
İstihdam ve markalaşabilme konularında 1 milyon patent hedefi önemli
2021’in ilk iki ayında Denizli’deki patent sayısının 2020’deki patent sayısının yarısına yaklaştığına vurgu yapan Türkiye Patent Hareketi Derneği Başkanı Av. Ali Çavuşoğlu, “Göstergeler bize, Denizli’nin 2020 rakamlarını geride bırakacağına işaret ediyor” ifadelerini kullandı. Bir şirketin toplam malvarlıkları içerisinde fikri, sınai mülkiyet haklarının yüzde 90’lık paya sahip olduğunu dile getiren Çavuşoğlu, bu rakamın teknoloji şirketlerinde daha fazla olduğunu bildirdi. Öte yandan 1 milyon patent hedefinin öneminden bahseden Çavuşoğlu, “Marka ülke olma, gelişmiş ülke statüsüne çıkma ve istihdamı artırma gibi konularda 1 milyon patent hedefi oldukça önemli. Buna ilave patent sayısının artmasına bağlı olarak istihdamda da artışlar yakalanabiliyor. Patent ayrıca lisans geliri elde edilmesinde de oldukça önemli bir işleve sahip” değerlendirmesinde bulundu.
PANDEMİDE ÜRETİM YAPTI
Sanayide makine başına geçen personellerin teknik anlamda iyi bir şekilde yetiştirilmesi gerektiğini dile getiren Denizli Organize Sanayi Bölgesi Teknik Koleji Müdürü Sadi Öztekin, “Aksi halde personellerimiz kalifiye olamıyor. Bundan dolayı işletmelerde hem zaman hem de maliyet konusunda kayıplar yaşıyor” şeklinde konuştu. Öğrencilerinin yüzde 70’ini fabrikalarda teknik eleman olmaları yönünde yetiştirdiklerini kaydeden Öztekin, “Bu nedenle Deniz OSB teknik eleman yetiştirilmesi noktasında böyle bir girişimde bulundu. Öte yandan pandemi sürecinde kapanmayla birlikte biz de okul olarak ne ‘üretebiliriz’ düşündük. Bu kapsamda maska, siperlik ve tulum üretimine başladık. Bunlara ilave tek kullanımlık seccadelerde imal ettik” açıklamasında bulundu.