- 3 Ağustos 2017
- Yayınlayan: Adres Patent
- Kategoriler: Coğrafi İşaret, Marka
Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Orhan Özçatalbaş, yaptığı açıklamada, peynirciliğin önemli bir sektör olduğunu ve dünyada 26 milyar dolarlık bir ihracat rakamını yakaladığını söyledi.
Türkiye’nin küresel peynir ihracatındaki payının sadece binde 6 olduğunu belirten Özçatalbaş, “Oysa Türkiye 200 kadar peynir çeşidiyle dünyanın sayılı ülkelerinden birisi. Son derece kaliteli ürünlerimiz var ancak bunları dünya gündemine getiremiyoruz. 26 milyar dolarlık peynir ihracatı pazarında Türkiye’nin 160 milyon dolarlık bir payı bulunuyor. Peynir ihracatımız 10 kat artırılabilir” dedi.
Markalaşmayla başarı sağlanabilir
Tarım ve dış ticaret politikası içinde peynire özel strateji belirlenmesi gerektiğini anlatan Özçatalbaş, coğrafi işaret, organik ürün sertifikalandırma gibi uygulamaların artırılmasıyla sektörün önünün açılabileceğini ifade etti.
Özçatalbaş, Türkiye’nin tekstil, endüstri ve turizm gibi alanlardaki gibi tarımda da markalaşmaya önem vermesi gerektiğinin altını çizerek, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Parmesan, Rokfor gibi peynir türlerinin dünyada 1 milyar doların üzerinde ihracat hacmi var. Üreticilerin bir araya gelmesi ve ürünlerini markalaşarak sunması önemli. Hem ürünlerin kalitesine yönelik Ar-Ge ve yayım çalışmaları geliştirilerek hem de markalaşarak başarı elde edilebilir. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile diğer bakanlıkların da içinde olduğu, disiplinler arası bir çalışmaya ihtiyaç var. Ürünlerimizi ulaştırabilecek ulusal ve uluslararası düzeyde pazar imkanlarıyla ortaklıkların geliştirilmesi gerekiyor. Geçen yıl dünyadaki en iyi 66 peynir seçildi, biz bu grupta Kars kaşarı, Divle tulum peyniri, Ezine peyniri gibi kendi ürünlerimizi de görmek isteriz. Dünya Peynir Ödüllerine (World Cheese Awards) Türkiye’den en az 5 peynir katılmalı. Bu konuda üreticilerin, meslek ve ticaret odalarının, belediyelerin ve kalkınma ajanslarının hızlı bir çalışma yapması gerekiyor.”