AB Coğrafi İşaret Tescili Alan Ürünlerde Kota Sınırı Olmamalı
- 4 Kasım 2024
- Yayınlayan: Adres Patent
- Kategoriler: Coğrafi İşaret, Yurtdışı tescil
Türkiye zeytinyağı üretiminde dünyada ilk beş üretici arasında yer alıyor. Buna karşın markalı zeytin yağı ihracatında Avrupa’ya sadece 100 ton ürün gönderebiliyor. Adres Patent Genel Müdürü Cumhur Akbulut, Türkiye’den AB tescili alan ürünlerde kota sınırı olmaması gerektiğini yapılacak düzenlememeler coğrafi işaret ekosisteminin büyüyeceğini ifade etti.
Coğrafi işaret ekosistemi ürünlerin değerini artırırken bir yandan da kırsal kalkınmanın önemli dinamiklerinden birisi haline geldi. Özellikle AB tescili alan ürünlerde tescil, denetim ve yönetişim taraflarının birbiriyle entegreli bir şekilde ilerlemesiyle birçok üründe ihracat değerlerinin ciddi bir şekilde artış gösterdiği görülüyor. Tür olarak ise Türkiye’de en fazla AB tescili alan ürünlerin başında zeytinyağı grubunun geldiğine vurgu yapan Adres Patent Genel Müdürü Cumhur Akbulut, bugüne kadar Milas zeytinyağı, Edremit zeytinyağı, Aydın memecik zeytinyağının AB tescili aldığına vurgu yaparak bu ürünlerin coğrafi işaret ekosisteminde ve ihracat tarafında daha etkin olması için bazı düzenlemelerin yapılması gerektiğini dile getirdi.
Avrupa’ya sadece 5 tırlık markalı zeytinyağı ihraç edilebiliyor
Türkiye’nin zeytinyağı üretiminin ortalama 400 bin ton civarında olduğunun altını çizen Akbulut, “Buna karşın bu alanda Avrupa’ya yapılan ihracatın ağırlıklı olarak dökme olarak gerçekleştirildiği görülüyor. Markalı olarak ise sadece 100 ton civarında ürün gönderilebiliyor. Bu da 5 tırlık zeytinyağı ihracatı demek” açıklamalarında bulundu. Avrupa’da bazı zeytinyağı markalarının Türkiye’den gelen ürünleri kendi ürünleriymiş gibi piyasaya sürdüğüne vurgu yapan Akbulut, “Bazı markalar zeytinyağı şişelerinin alt kısımlarına ‘Türkiye’den tedarik edilmiştir’ ibaresini koyuyor, bu ibare tüketicilerin fark edemeyeceği bir noktada bulunuyor ve bizim ürünümüzü kendi markalarıyla satışa sunuyorlar” ifadelerini kullandı.
Coğrafi işarette AB tescilli ürünler özelinde kotanın kalması markalaşmanın önünü açar
Markalı zeytinyağı ihracatında coğrafi işaret özelinde AB tescili alan ürünler için özel bir çalışma yapılması gerektiğini ve bu ürünlerde kota olmamasının daha uygun olacağının altını çizen Akbulut, “AB tescilli ürünlerde kotaların kaldırılması coğrafi işaretli ürünlerin de yaygınlaştırılmasını sağlayacak. Böylece hem markalaşma süreçleri birçok sektörde artış gösterecek” değerlendirmesinde bulundu. Avrupa başta olmak üzere birçok kurum ve kuruluşun elini taşın altına koyması gerektiğine dikkat çeken Akbulut, “Yapılacak düzenlemeyle sadece ülkemiz özelinde değil globalde de birçok firmanın markalaşmasının önünü açabiliriz” şeklinde konuştu.