Coğrafi İşaretli Ürünlerde Türkiye’nin AB Tescili Artıyor

Türkiye’nin coğrafi işaretler konusunda 24 ürünü AB tescili aldı. Kısa vadede bu sayının yeni ürünlerin hızlı bir şekilde artış göstereceğine vurgu yapan Adres Patent Genel Müdürü Cumhur Akbulut, “AB tescili konusunda askıda bekleme süresi olan ürünlerimiz var. İlave olarak itirazı olumlu yönde sonuçlanan diğer ürünlerle bu sayının 27’ye çıkmasını bekliyoruz” dedi.

Kırsal kalkınmanın önemli dinamikleri arasında yer alan coğrafi işaretli ürünler birçok ülkenin de yeni rekabet sahalarından birisi haline gelmeye başladı. AB tescili alındığında etkili tanıtım, denetim ve tescil çalışmalarıyla ürünlerin katma değerini artırdığının altını çizen Adres Patent Genel Müdürü Cumhur Akbulut, “Ülkemizde bu yönde daha fazla çalışma yapılmalı. Yanı sıra ülke olarak hali hazırda 24 ürüne coğrafi işaret tescili alındı. Yeni ürünlerin de tescil edilmesiyle bu sayının kısa vadede 27’ye yükselmesi bekleniyor” değerlendirmesinde bulundu. Türkiye’nin AB tescilinde birçok ülkeye nazaran daha fazla potansiyele sahip olduğunu kaydeden Akbulut, coğrafi işaretli ürünler pazarının globalde 300 milyar dolar olduğunu söyledi. Türkiye’de coğrafi işaret alan 1637 ürün olduğunun altını çizen Akbulut, potansiyelin ise 3 binin üzerinde olduğunu kaydetti.

Kentler arasında ciddi rekabet var

Ülkeler arasında da coğrafi işaret konusunda ciddi rekabet konusu haline geldiğinin altını çizen Akbulut, “Antep baklavasına baktığımız zaman Türkiye ile Yunanistan arasında rekabet yaşanmıştı. Peynir konusunda ise Fransa ve İtalya örneklerini biliyoruz. Bu kapsamda coğrafi işaretli ürünlerin ülkelerin yeni rekabet sahası haline geldiğini söyleyebiliriz” değerlendirmesinde bulundu. Yanı sıra Türkiye’de en fazla coğrafi işaret alan kentin 107 tescille Gaziantep olduğunun altını çizen Akbulut, “Kentlerimiz arasında da rekabet oldukça yoğun. Bu bize coğrafi işaret konusundaki bilincin artış eğiliminde olduğunu gösteriyor” açıklamalarında bulundu.

İşin kaymağını Fransa yiyor

Coğrafi işaretli ürünlerin kazanç dağılımında ise 27 milyar dolarla Fransa’nın ilk sırada yer aldığına vurgu yapan Akbulut, coğrafi işaretli ürünler konusunda daha fazla politika üretilmesi gerektiğini kaydetti. Akdeniz bölgesinde birçok ülkenin bu alanda önemli politikaları hayata geçirdiğinin altını çizen Cumhur Akbulut, bunu başarabilen ülkelerin katma değerli üretimler yaptıklarını söyledi.